Το αγγείο του Διοσκουρίδη ..« Portland vase »


Η Χρονολόγηση του «αγγείο του Διοσκουρίδη » αρχίζει κατά τους ερευνητές από το 5 Ή 25 Ή 50 π.Χ. και τελειώνει ότι κατασκευάστηκε στην Αλεξάνδρεια περί το έτος 290 ή 325 μ.Χ. όπως μερικοί ερευνητές υποστηρίζουν .Άλλοι πάλι θεωρούν ότι πιθανότατα προέρχεται από τη Ρώμη από χέρια τεχνιτών που είχαν εκπαιδευτεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου για πρώτη φορά ασκούνται τεχνικές κατασκευής αυτού του είδους σε γυαλί , αλλά και πάλι εξακολουθεί να είναι κάτι διφορούμενο. Ο Διοσκουρίδης ο Έλληνας καλλιτέχνης που ευρίσκεται στο απόγειο της τέχνης του το 45 π.Χ.;έως το 15 π.Χ. θεωρείται από άλλους ερευνητές ότι αυτός το κατασκεύασε .Ο Έλληνας Διοσκουρίδης έχει κατασκευάσει σε ημιπολύτιμους λίθους μορφές με ίδια τεχνοτροπία χάραξης μορφών και για την εποχή του θεωρείται ,από αυτά που γνωρίζουμε , ο καλύτερος. Εάν πάλι δεν το έκανε αυτός μπορεί να προέρχεται από τεχνίτες που έμαθαν στην συνέχεια την απόρροια της τέχνης του


Που βρέθηκε

Χρονολογείται λοιπόν από μερικούς ίσως μεταξύ 1 μ.Χ. και 25 μ. Χ., και οι τόσο χαμηλές ημερομηνίες έχουν κάποια επιστημονική υποστήριξη. [The British Museum date it between AD 1 and AD 25 - collection database ("5-25 AD" per the Highlights section, and Williams in 2009); a date some time between 30 BC and 20 BC was suggested in 1990, following research by William Gudenrath, Kenneth Painter and David Whitehouse, Director of the Corning Museum of Glass,Journal of Glass Studies, Vol 32 1990.] Είναι το πιο γνωστό κομμάτι της ρωμαϊκής εποχής ως κόσμημα από γυαλί και έχει υπηρετήσει ως πηγή έμπνευσης για πολλά αντικείμενα από γυαλί και πορσελάνη από κατασκευαστές ,περίπου από τις αρχές του 18ου αιώνα και μετά. Καταγράφηκε για πρώτη φορά στη
Ρώμη το 1600-1601, και από το 1810 το έχει το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. Αγοράστηκε τελικά από το μουσείο το 1945 αριθμός ευρήματος (GR -δηλαδή ελληνικό - 1945,0927.1) και είναι κανονικά στην βιτρίνα στο δωμάτιο 70. Μια μεταγενέστερη [ αποσαφήνιση που απαιτείται ] η ιστορία δείχνει ότι ανακαλύφθηκε από τον Fabrizio Lazzaro σε ό, τι εθεωρείτο (λανθασμένα όπως φαίνεται) να είναι η σαρκοφάγος του αυτοκράτορα Αλέξανδρου Σεβήρου (πέθανε 290) και της μητέρας του, στο Monte del Grano κοντά Ρώμη , και ανασκάφηκε κάποια στιγμή γύρω 1582. Η πρώτη ιστορική αναφορά στο βάζο είναι σε 1601 σε επιστολή του γάλλου μελετητή Nicolas Claude Fabri de Peiresc προς τον ζωγράφο Peter Paul Rubens , όπου καταγράφεται ως στη συλλογή του καρδινάλιου Francesco Maria Del Monte στην Ιταλία.



Η δημιουργία
Τα γυάλινα εγχάρακτα κοσμήματα από γυαλί (Cameo) ήταν πιθανό να έγιναν περίπου μέσα σε δύο γενιές, όπως έδειξαν πειράματα, και  όταν η τεχνική φυσήματος που ανακαλύφθηκε περίπου πριν το 50 π.Χ.  ήταν ακόμη στα σπάργανα. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι το «αγγείο Πόρτλαντ»  ή «αγγείο του Διοσκουρίδη», όπως και η πλειοψηφία των αγγείων  με διάκοσμο από γυαλί, έγινε με τη μέθοδο της εμβάπτισης-επικάλυψης, σύμφωνα με την οποία μία  επιμήκης φούσκα του γυαλιού εν μέρει βυθίζεται σε ένα χωνευτήριο (πυρίμαχο δοχείο) από λευκό γυαλί, πριν από αυτό και τα  δύο είχαν καεί μαζί. Μετά από ψύξη το λευκό στρώμα είχε αποκοπεί για να σχηματίσει το σχεδιασμό.


Το ίδιο έργο που έχουν κάνει με ένα αντίγραφο τον 19ο αιώνα απέδειξαν ότι ή διαδικασία είναι εξαιρετικά επίπονη, και με βάση αυτό πιστεύεται ότι το «αγγείο Portland» ή καλύτερα το  «αγγείο του Διοσκουρίδη» πρέπει να έχει διάρκεια κατασκευής, για να παραχθεί από την αρχική εργασία του τεχνίτη, όχι λιγότερο από δύο χρόνια.
 Η κοπή πιθανότατα εκτελέστηκε  από εξειδικευμένο κόφτη καλλιτέχνη κοσμημάτων. Πιστεύεται ότι ο κόφτης πρέπει  να ήταν ο Διοσκουρίδης , όπως το χάραγμα σε πολύτιμους λίθους που  έχει κοπεί από αυτόν στο ίδιο  σε αυτό το  χρονικό διάστημα και υπογράφεται από τον ίδιο όπου  σώζεται σήμερα . (Vollenweider 1966, βλ. Gem in η συλλογή του Δούκα του Devonshire "Ο Διομήδης κλέβει το Παλλάδιον»)
 Αυτό επιβεβαιώνεται από το Μουσείο Corning στη μελέτη τους των 190 σελίδων για αυτό το  αγγείο. Σύμφωνα με μια αμφιλεγόμενη θεωρία του Rosemarie Lierke , το βάζο, μαζί με το υπόλοιπο του  ένθετο γυάλινο δρώμενο  χυτεύθηκε πάνω στο κρύο σώμα  πιθανότατα χρησιμοποιώντας σκόνη από λευκό γυαλί για το λευκό στρώμα. 
Ένας άλλος Ο Δρ Jerome Eisenberg υποστήριξε στο ότι το αγγείο παρήχθη κατά τον 16ο αιώνα μ. Χ. και όχι στην αρχαιότητα, επειδή η εικονογραφία είναι ασυνάρτητη, αλλά αυτή η θεωρία δεν έχει γίνει καθόλου αποδεκτή.



Εδώ βλέπουμε την λεπτότητα και το απαλό βαθύ γαλανό χρώμα που αναδύεται από το εξαιρετικό γυάλινο έργο τέχνης.



Το θεματικό δρώμενο

Το δρώμενο σε ανάπτυξη

Τρείς ή  τέσσερις  είναι οι επικρατέστερες ερμηνείες που θεωρούνται ότι μπορεί να παριστάνει  το αγγείο.
  -Ο γάμος των Πηλέα και Θέτιδος ,είναι από όλες  «η πιο ανθεκτική μυθολογική ερμηνεία». Η Θέτις μία από τις Νηρηίδες της ελληνικής μυθολογίας που  ο Δίας την επιθύμησε, αλλά εκείνη απέρριψε τις προσφορές του. Η θεά Θέμις αποκάλυψε κατόπιν πως η Θέτις θα έφερνε στον κόσμο έναν γιο που θα ήταν δυνατότερος από τον πατέρα του. Φοβούμενος για την εξουσία του, ο Δίας έδωσε στην Θέτιδα ως σύζυγο ένα θνητό, τον Πηλέα. Στους γάμους του Πηλέα και της Θέτιδας παρευρέθηκαν όλοι οι θεοί, εκτός από την Έριδα, εκείνη που έριξε το μήλο της προτίμησης ανάμεσα στις θεές και στάθηκε η ουσιαστική αιτία για να εκτυλιχθεί το νήμα του Τρωικού πολέμου .


-Ένα άλλο δρώμενο που μπορεί να παριστάνεται είναι  …..  Ο Διόνυσος αποδίδει χαιρετισμό στην Αριάδνη με το ιερό φίδι της, στο ιερό άλσος, για το γάμο τους, που συμβολίζεται από τον Έρωτα  με ένα γαμήλιο σκεύος, και με την παρουσία του θετού  πατέρα του, του Σειληνού. Δείχνει επίσης την Αριάδνη μαραζώνει  στην Νάξο.

 -Και ένα ακόμα  δρώμενο που μπορεί να παριστάνει και αυτή  ήταν η πρώτη θεωρεία του  1633 είναι …Το όνειρο της Ολυμπιάδας , μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου , ο οποίος έρχεται από το κτίριο που δείχνεται με μία κολώνα και μία δοκό ,για να την χαιρετήσει, και με τον πατέρα του , που στέκεται δεξιά ,Απόλλωνα όπως και το φίδι ,το ιερό του ερπετό , που κρατά η Ολυμπιάδα . 

-Μια άλλη  παραλλαγή θεωρίας είναι ότι,  οι ημερομηνίες για το αγγείο  είναι  περίπου το 32 π.Χ., και ανατέθηκε σε καλλιτέχνη από τον Οκταβιανό (αργότερα Caesar Augustus ), ως μια προσπάθεια να προωθήσει την υπόθεσή του ενάντια στους «συντροφικούς» αντιπάλους  του, το Μάρκο Αντώνιο και Marcus Lepidus κατά την περίοδο μετά το θάνατο του Ιουλίου Καίσαρα . Βασίζεται δε στην ικανότητα του διάσημου Έλληνα χαράκτη  πολύτιμων λίθων Διοσκουρίδη , ο οποίος έχει καταγραφεί ως ενεργός  και στην αιχμή της τέχνης του περίπου από το 40-15 π.Χ.  και υπάρχουν τρεις χαράξεις των οποίων αποδίδονται ότι τα  στιγμιότυπα έχουν στενή ομοιότητα στη γραμμή και την ποιότητα με τα στοιχεία στο αγγείο .
Στο  δρώμενο αυτό συμμετέχουν, ο Γάϊος πατέρας του Οκταβιανού  του μετέπειτα αυτοκράτορα, και η Attia Julia Balboa, η μητέρα του (εξ ου και Έρως με το βέλος), ο οποίος είχε ένα όνειρο να βυθίζεται από τον Απόλλωνα με τη μορφή ενός φιδιού της  θάλασσας ένα κύτος  , σημειώστε τα προεξέχοντα δόντια του φιδιού . Ο θεατής με το προσωπικό παρουσιαστικό  του, θα μπορούσε να είναι ο Αινείας , ο ήρωας του Τρωικού που έσωσε τον πατέρα του μεταφέροντας τον  πάνω από την πλάτη του (εξ ου και καμπούρα θέση του, και η τρωαδική  γενειάδα του) και ο οποίος πιστεύεται ότι ίδρυσε τη Ρώμη, και από τους οποίους το  γένος των Ιουλιών , συμπεριλαμβανομένων του Ιούλιου Καίσαρα και της Άττιας  Ιουλίας και που  τότε διεκδικούσαν γενεαλογική καταγωγή, μάρτυρες της σύλληψης των μελλοντικών σωτήρων  της Ρώμης ως αυτοκρατορίας, και τον μεγαλύτερο από όλους τους  αυτοκράτορες
Στην πίσω πλευρά είναι ο Οκταβιανός, η Οκτάβια η αδελφή του, η χήρα του Μάρκου και Λίβυα, τρίτη σύζυγος του Οκταβιανού, που τον βοήθησε να επιβιώσει. Αυτά τα δύο δρώμενα είναι που αναζητούν άμεσα το ένα το άλλο συνδέοντας το γεγονός  





Σκηνές από το εκπληκτικό αγγείο με την μοναδική τεχνική που αναπτύχθηκε στην Ελληνική  πόλη της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο των Πτολεμαίων 


Οι αντιγραφές

Θαμπωμένοι οι Εσπέριοι από την τέχνη στο αγγείο αυτό με την αλεξανδρινή τεχνική προσπάθησαν επί αιώνες να αντιγράψουν αυτό το μεγαλούργημα του ελληνικού πολιτισμού.



Το εξαιρετικό αντίγραφο του 1790 κατασκευασμένο από τον Βρετανό  αγγειοπλάστη Josiah Wedgwood Ι  and Sons




 Ένα αντίγραφο του Wedgwood στη προθήκη  στο  Victoria and Albert Museum του Λονδίνου, με μια  κυκλική  βάση ακόμα στη θέση της. Ο δίσκος δεν ανήκει αρχικά στο αγγείο, αλλά είχε κοπεί από ένα μεγαλύτερο κομμάτι, από κάπου αλλού.Αναφέρεται ως ο Πρίαμος με φρυγικό σκούφο αλλά δεν σχετίζεται με το αγγείο . Αυτό προστέθηκε ως μια νέα βάση στην περικομμένο  αγγείο (1945, 9 έως 27,1), ίσως ακόμη και στην αρχαιότητα. Τα δύο κομμάτια έχουν συνδεθεί τουλάχιστον από τις αρχές του 17ου αιώνα. Ωστόσο, προφανώς δεν ανήκουν από κοινού, δεδομένου ότι διαφέρουν στο χρώμα, τη σύνθεση και το ύφος, και ο δίσκος είχε κοπεί από μια μεγαλύτερη σύνθεση.



Από τότε ,μετά το αντίγραφο του αγγειοπλάστη Josiah Wedgwood πολλά πρωτότυπα αντίγραφα κυκλοφορούν σε πολλές κρατικές και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, αλλά και άλλες εμπνεύσεις από το αγγείο.


Η καταστροφή και η συναρμολόγηση 

Βανδαλισμός από έναν μεθυσμένο επισκέπτη

Μετά από κάποιες μικρές ζημιές το 1810, το αγγείο δόθηκε και τοποθετήθηκε  στο Βρετανικό Μουσείο από τον ιδιοκτήτη του, το τέταρτο δούκα του Πόρτλαντ. Δυστυχώς, το 1845 ένας  «μέθυσος» βάνδαλος έσπασε το βάζο ενώ ήταν στην προθήκη , προκαλώντας σημαντικές ζημιές.

Πριν την συντήρηση

Λίγο μετά  το κλείσιμο του χρόνου στις 7 Φλεβάρη του 1845  στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, ένας «χοντρός νεαρός άνδρας» γκρέμισε και κομμάτιασε  ένα από τα πιο διάσημα έργα τέχνης από τον αρχαίο κόσμο σε 200 τεμάχια. Ο ένοχος συνελήφθη και αργότερα μεταφέρθηκε στην  Bow Street στο αστυνομικό τμήμα. Αυτός  ο βάνδαλος του δέκατου ένατου αιώνα, που έδωσε το όνομά του στις αρχές ως William Lloyd, δεν  μπορούσε να προσφέρει κανένα βάσιμο λόγο για την  καταστροφή σε αυτό το έργο τέχνης, εκτός από ότι «επιδίδεται σε ακράτεια μεθυσιού επί μία εβδομάδα πριν». Το κλασικό κόσμημα ήταν το «αγγείο του Διοσκουρίδη» , ένα από τα ωραιότερα δείγματα της αρχαίας τέχνης στον κόσμο  στο  γυάλινο κόσμημα,. Ένα αντίγραφο των κεραμικού  αριστουργήματος  του Josiah Wedgwood (1730-1795) χρησιμοποιήθηκε από συντηρητή του Βρετανικού Μουσείου ως κατευθυντήρια γραμμή για την εκ νέου συναρμολόγηση των εκατοντάδες κομμάτια του αγγείου πίσω την παλιά του αίγλη.
  
 Εργασίες από την τελευταία συντήρηση του αγγείου

Ένας τεχνίτης του Μουσείου είχε αποκαταστήσει τότε  το αγγείο , αν και δεν ήταν σε θέση να αντικαταστήσει όλα τα κομμάτια, τότε  τριάντα επτά μικρά θραύσματα χάθηκαν για τα επόμενα 100 χρόνια.
Όταν το Βρετανικό Μουσείο αγόρασε το  « αγγείο του Διοσκουρίδη » ή το « αγγείο Portland » το 1945 από την έβδομη δούκισσα του Duke, τα χαμένα κομμάτια δεν βρέθηκαν. Μέχρι το 1948, η προηγούμενη αποκατάσταση εμφανίστηκε γερασμένη  και αποφασίστηκε να αποκαταστήσει το βάζο. Μόνο τρία από τα θραύσματα αντικαταστάθηκαν με επιτυχία.

 Εργασίες από την τελευταία συντήρηση του αγγείου

Μια νέα γενιά των συντηρητών αξιολόγησε την κατάσταση του αγγείου το 1987, όταν το αγγείο ήταν το κεντρικό κομμάτι της διεθνούς έκθεσης για το αρχαίο  γυαλί. Κατά τη διάρκεια των  εν τω μεταξύ  μεσολάβησαν 30 χρόνια, η κόλλα είχε αποδυναμωθεί σημαντικά: όταν το αγγείο με ελαφρά χτυπήματα η κόλα  ενώνει ταρακουνήθηκε. Μετά το πέρας της έκθεσης, συντηρητές και επιμελητές αποφάσισαν ότι  θα πρέπει να σταθεροποιηθεί. Η «θεραπεία» είχε πολλή κάλυψη από τον τύπο, καθώς και ενδιαφέρον από τους μελετητές.
  

Μια συγκινητική ιδιότητα του περίφημου αγγείου Από το 1913, ο John Alfred Charlton Deas, πρώην επιμελητής στο Sunderland Museum, οργάνωσε αρκετές συνεδρίες για χειρισμό από τυφλούς, ήθελε πρώτα να προσφέρει μια πρόσκληση για τα παιδιά από  την Σχολή Τυφλών, για να ψηλαφίσουν αναγνωρίζοντας την τέχνη σε μερικές από τις συλλογές στο Μουσείο , το οποίο με προθυμία δέχτηκε. Το «αγγείο του Διοσκουρίδη» έστω και σε αντίγραφο , είναι ένα χαρακτηριστικό έργο τέχνης που μπορεί να αναγνωρίσει με ψηλάφηση ένας τυφλός.


Το αγγείο στο Βρετανικό Μουσείο σήμερα.




ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ





ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ


L. Burn, The British Museum book of Gre (London, The British Museum Press, 1991)
H. Tait (ed.), Five thousand years of glass-1, 2nd paperback edition (London, The British Museum Press, 1999)
V. Tatton-Brown and W. Gudenrath, Catalogue of Greek and Roman g (London, The British Museum Press, forthcoming)
D.B. Harden and others, The British Museum: masterpiec(London, 1968)
I. Jenkins and K. Sloan, Vases and Volcanoes: Sir Willi(London, The British Museum Press, 1996)
S. Walker, The Portland Vase (London, British Museum Press, 2004)
K. Painter and D. Whitehouse, 'The History of the Portland Vase', Journal of Glass Studies, 32 (1990), pp. 24-84




ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ